-->
مملكة البنات مملكة البنات
الصحة

آخر الأخبار

الصحة
جاري التحميل ...

طلاق على النت الاخيرة

الحلقة الاخيرة







وفي منزل أخر كان يجلس مهموما حزينا يتحسر على حاله و نفسه وحياته الكئيبة

ثم سمع باب الشقة يفتح ويغلق

رامي بصوت عالي : كنتي فين يا هانم لحد دلوقت

سالي ( زوجة رامي ) : هكون فين نزلت أتمشى شوية وألا حرام وبعدين ما تكلمنيش بالطريقة ديه تاني

رامي وهو يمسك يدها بغضب : أمال أكلمك أزاي كل يوم سهر وخروج مع أصحابك وتروحي تزوري قريبك وأنا ولا همك وجودي أكل وما بتعمليش غسيل وما بتغسليش حتى حقوقي الزوجية محروم منها أنتي أيه يا شيخة ما بتحسيش وبنتك وأبنك اللي سيباهم على حل شعرهم ولا بتسألي عنهم

سالي بتوجع : أه أه سيب أيدي

يترك رامي يدها ثم تقول سالي

سالي بزهق : بجد أنت حاجة لاتطاق أنا داخلة أنام

رامي وهو يجلس في مكانه ويشعر بالحسرة والندم على حاله : أنا اللي أستاهل كل ده ده ذنب شروق ما حبتش غيرك يا شروق وخدت زوجة ما تعرفش يعني أيه زوج وحقوقه وولادي ضيعيين لما بقبلك صدفة بحس أنك ما أتغيرتيش وما كبرتيش لكن انا حاسس أني عجزت قبل الأوان من الهم والغم اللي أنا فيه

ثم ضرب يده بقوة على الطربيزة التي أمامه وهو يقول : أنا اللي غبي وما قدرتش النعمة اللي في أيديا

ثم سرح في ذكرياته مع دنيا شروق التي يتمنى أن يعشها و أن ترجع الأيام ولن يضيع شروق مرة أخرى من يده ولكن هيهات هيهات فقد فات الأوان


مرت أشهر وجاء يوم زفاف يوسف على عائشة وكأن قصة الأمس تتكرر أنها قصة حب عمرو وشروق تتكرر من جديد في قصة حب يوسف وعائشة فلقد نمت قصتهم مع المشاعر الجميلة والنبيلة والرائدة في كل زمان ومكان

كان يقف في الفرح فتاة وشاب بجانب بعضهم

رحيم بحب : عقبالنا يا حبيبتي أمتى بقى نبقى مع بعض

حبيبة برقة : قريب يا حبيبي كلها سنتين ونتجوز

رحيم بزفرة : سنتين يااااااااااه كتير اوي بس أحلى حاجة حصلت أني خطبتك السنة ديه بجد حلم حياتي أنتي يا حبيبة والله

حبيبة : وأنت كمان

رحيم بسرعة : وأنا أيه

حبيبة وقد أحمرت خدودها : ما أنت عارف

رحيم وهو ينظر لها بحب : لا عايز أسمعها منك

حبيبة بخجل : أنت كمان حلم حياتي

رحيم بفرحة : قوليها تاني كده

حبيبة بكسوف : ما تكسفنيش بقى يا رحيم

يضحك رحيم على منظرها و يتأملها بحب ثم يقول طب تعالي نهني العرسان ونتصور معاهم

حبيبة : ماشي يلا

وفي مكان أخر في الفرح

عمرو وهو يقرب من شروق : مش بتفكرك الليلة ديه بحد يا روحي

شروق بابتسامة : بتفكرني بأجمل ليلة في حياتي

يمسك عمرو يدها ويضمها الى صدره : أهو النهاردة عايز أنا وأنتي نفتكرها من جديد ثم يعض على شفتيه ويقول : بحبك وهفضل أحبك لحد ما أموت وعمري ما قدرت أشوف غيرك السنيين دي كلها لأن قلبي بينبض بحبك ولو توقف عن حبك يقف قلبي عن النبض وأموت

شروق بسرعة : بعيد الشر عليك يا رب أنا اللي أموت قبلك

يضع عمرو يده على شفتيها بسرعة ويقول : ما تزعلنييش منك يا شوشو ده أنا حياتي ما لهاش طعم من غيرك ربنا يخليكي ليا يا رب وما يحرمنيش منك أبدا

شروق بابتسامة : وأنت ربنا ما يحرمني منك أبدا يا روح قلبي يا رب

وفي جانب أخر من الفرح

مها بفرحة : شايف يا رأفت يوسف وعائشة زي القمر أزاي

رأفت بسعادة : ربنا يتمم فرحتهم يا رب

مها بصدق : يا رب يا رأفت عائشة بنتي قبل ما تكون بنت أختي عمر يوسف لو لف الدنيا كلها ما يلاقي زي عائشة

رأفت بصدق : ايوة طبعا هو في زي عائشة اليومين دول بنت رقيقة وجميلة وأخلاقها عالية ربنا يبارك فيها ويسعدها هي ويوسف يا رب

مها بحب : يا رب

وعلى طربيزة أخرى كان يجلس في الفرح مازن وسلمى

مازن بضحكة : شفتي بنتك زي القمر أزاي واقفة تتصور جنب عائشة بجد الاتنين ربنا يحرسهم

سلمى بابتسامة : عائشة وحبيبة متربيين مع بعض والاتنين أخوات بالظبط زي أنا وشروق كنا كده مع بعض

مازن برقة : والله يا حبيبتي أنتم الأتنيين عرفتم تربوا أحلى بنتيين ربنا يخليهم يا رب

سلمى بصدق : يا رب

مازن وهو يغمز لها : بس أنتي حلوة اوي كده ليه النهاردة

سلمى بضحكة : يعني قبل كده ما كنتش حلوة

مازن وهو يمسك يدها : لا أزاي ده أنتي طول عمرك زي القمر بحبك يا سلمى

سلمى بحب : وأنا بموت فيك

وعلى طربيزة أخرى بجانب طربيزة مازن وسلمى كان يجلس رائد وهند

رائد بقهقهة : شفتي أبنك من ساعة ما جه الفرح ما شفتوش قاعد مع حبيبة

هند بضحكة : خليهم براحتهم يا رائد أبنك طالع حبيب زي أمه

رائد وهو يصطنع الغضب : وحبيتي مين ان شاء الله

هند وهي تقترب منه : ما حبتش غير واحد بس ملك قلبي وعقلي أنت يا حبيبي

رائد بحب : وأنا بموت فيكي يا هند أنتي حبيبتي وأم أبني وحياتي كلها

هند بفرحة : بحبك اوي يا رائد

رائد بابتسامة : وأنا بعشقك يا هند

أنتهى الفرح وذهب يوسف برفقة عائشة الى عشهم الجميل ليبدؤا حياة جديدة تملؤها المشاعر الجميلة الصادقة

ذهبت شروق الى منزلها برفقة عمرو وهي تشعر أنها أدت رسالتها في الحياة وكانت نعمة الزوجة ونعمة الأم التي نجحت في تربية أبنتها وأيضا نجحت في أن تجعل عمرو يحبها كل هذ السنيين

عمرو برقة : الجميل سرحان في أيه

شروق وهي تضع رأسها على صدره : سرحانة في أجمل أيام عمري سرحانة في حبك وحب عائشة حاسه أني بس النهاردة قادرة أخد نفسي لما سلمت عائشة لجوزها ومش أي واحد ده يوسف أبني اللي أقدر ائتمن عائشة عليه بجد أنا مبسوطة اوي يا حبيبي مبسوطة أوي يا عمرو أني قدرت أدي رسالتي في الحياة وأني شكرت نعمة ربنا وما جحدتهاش أبدا علشان كده ربنا عوضني بيك وبعائشة ويا رب ما يحرمني منكم أبدا

عمرو بحب : ولا يحرمنا منك يا قلبي يا رب ثم نظر لها عمرو بشوق وقال بس أيه الجمال ده يا قمر عمري ما شفتك لبسة أي لبس كده لا طول عمري شيفك هانم وبرنسيسة مهتمية بنفسك وبيا وببنتك مليتي عيني وقلبي وعقلي خلتيني مش عارف أتلفت حوليا أسرتيني بجمالك ورقتك وحبك اللي عشت عليه عمري كله بحبك يا شروق بحبك يا عمري اللي راح واللي جاي بحبك يا حلم حياتي اللي أتحقق بحبك أوي ومهما طال العمر هفضل أحبك وأموت على حبك بحبك يا أم بنتي ويا أغلى حاجة في حياتي تعالي بقى في حضني علشان عايز أفكرك بأجمل ليلة في حياتنا ضحكت شروق في حين أطفأ عمرو نور الأباجورة

لقد أضاءت حياة شروق في حين ظنت أنها أظلمت ظنت أن يوم طلاقها هو يوم أنتهاء حياتها

ولكن الله سبحانه وتعالى حكيم وعليم بذات الصدور

لقد عوضها بعمرو وعائشة حزنت قليلا وفرحت بعدها كثيرا

ظنت أن شمس حياتها ذهبت يوم أن تركت رامي ولكن شمس حياتها أشرقت من جديد مع عمرو أشراقة تحي بها باقي العمر

فلتشرق حياتنا جميعا من جديد ولننسى الهموم والأحزان لنعيش حياة كريمة مليئة بحب وطاعة الله ورسوله صلى الله عليه وسلم


تمت



التعليقات



إذا أعجبك محتوى مدونتنا نتمنى البقاء على تواصل دائم ، فقط قم بإدخال بريدك الإلكتروني للإشتراك في بريد المدونة السريع ليصلك جديد المدونة أولاً بأول ، كما يمكنك إرسال رساله بالضغط على الزر المجاور ...

إتصل بنا

المشاركات الشائعة

احصاءات المدونة

جميع الحقوق محفوظة

مملكة البنات

2016